Krytyka modelu Kolba
12.10.2024
Przeciążenie poznawcze
Model uczenia przez doświadczenie zakłada, że osoba ucząca się da sobie radę z każdym z poszczególnych etapów cyklu. Szczególnie wyzwaniem jest etap refleksji, który wymaga wysokiego poziomu świadomości. Obserwowanie zjawisk z różnych perspektyw może być trudne dla młodszych uczniów. Dodatkowo, kluczowe jest umiejętne formułowanie spójnych teorii na podstawie zdobytych doświadczeń.
Są to przyczyny możliwego przeciążenia poznawczego, które nie zostało uwzględnione w modelu Kolba. Jest to stan, który występuje, gdy otrzymujemy zbyt wiele informacji jednocześnie, co może mieć miejsce podczas przejścia od koncepcji do praktyki. Duży ładunek poznawczy powoduje, że nasz mózg nie jest w stanie przyswoić nowo przedstawionej wiedzy. Ten aspekt krytyki modelu jest ważny zwłaszcza dla osób początkujących, gdyż przekazywane im zagadnienia są zupełnie nowe i nie odnoszą się do ich wcześniejszych doświadczeń.
Nawyki
Początkowo przeciążenie poznawcze może po części powodować nawet samo zastosowanie tego modelu nauczania. Jest on zupełnie inny od wpajanego uczniom od najmłodszych lat podejścia. Zmiana sposobu uczenia się na naturalniejszy może jednak okazywać się kłopotliwa dla uczniów za względu na wcześniejsze nawyki. Szczególnie mogą to odczuwać starsi uczniowie, którzy są dłużej przyzwyczajani do nauki przez schematy.
Inny styl uczenia się
Model Kolba może się okazać także niewłaściwy w przypadku osób z silnie dominującym stylem uczenia się (np. osoby uznawane za teoretyków mogą nie doceniać wartości ćwiczeń praktycznych). W takich przypadkach należy pamiętać, że style te są jedynie preferencjami uczniów, a nie określeniem sposobu efektywnej nauki dla tej osoby.
Polecane artykuły
07.09.2024
Uczenie przez doświadczenie
W tradycyjnym modelu nauczania nauczyciel najpierw prezentuje uczniom teorię dotyczącą omawianego tematu. Potem, gdy uczniowie przyswoją te informacje, przechodzą do wykonywania zadań, które mają na celu utrwalenie zdobytej wiedzy. David Kolb zauważył, że taki sposób nauki nie odpowiada rzeczywistemu procesowi uczenia się poza szkołą. Tradycyjna metoda tworzy stałe, nieelastyczne nawyki, które według Kolba przeczą istocie uczenia się.
Czytaj więcej