Uczenie przez doświadczenie

07.09.2024

David A. Kolb jest amerykańskim teoretykiem edukacji. Badacz ukończył studia na uniwersytecie Harvarda oraz Knox College. Jako profesor pracował w MIT Sloan School of Management oraz w Weatherhead School of Management na uniwersytecie Case Western Reserve. Jest także założycielem i prezesem firmy Experience Based Learning Systems, której działalność jest związana z opracowaną przez niego koncepcją uczenia przez doświadczenie. Metoda ta odwołuje się do odkryć innych naukowców: J. Dewyera, K.

Czym jest uczenie przez doświadczenie?

W tradycyjnym modelu nauczania nauczyciel najpierw prezentuje uczniom teorię dotyczącą omawianego tematu. Potem, gdy uczniowie przyswoją te informacje, przechodzą do wykonywania zadań, które mają na celu utrwalenie zdobytej wiedzy. David Kolb zauważył, że taki sposób nauki nie odpowiada rzeczywistemu procesowi uczenia się poza szkołą. Tradycyjna metoda tworzy stałe, nieelastyczne nawyki, które według Kolba przeczą istocie uczenia się.

Zgodnie z jego podejściem, to doświadczenia i ich ciągłe aktualizowanie powinny stanowić fundament edukacji. Każde zagadnienie, zgodnie z metodą Kolba, powinno być przekształcane przez kolejne doświadczenia. Kolb zaznacza również, że każda lekcja nie powinna być traktowana jak zapis na czystej kartce. Nowa wiedza powinna współdziałać z poprzednimi tematami, które uczniowie poznali wcześniej. Dzięki temu proces uczenia staje się ciekawszy i bardziej efektywny.

Cykl Kolba

Metodę uczenia się przez doświadczenie można przedstawić w postaci czterostopniowego cyklu.

1. Konkretne doświadczenie- pierwszy krok odnosi się do nowego doświadczenia - bezpośredniej styczności z nową sytuacją lub problemem. Jest to niezbędne by dobrze zrozumieć nowy obszar wiedzy.

2. Refleksyjna obserwacja- polega na analizie danego zjawiska, czyli zbieraniu danych oraz obserwacji. Uczeń zastanawia się nad tym, co miało miejsce, dlaczego do tego doszło i jakie elementy można poprawić. Refleksja pozwala na przetwarzanie zebranych informacji patrząc na doświadczenie z różnych perspektyw

3. Abstrakcyjna konceptualizacja- ten etap jest początkiem wyciągania wniosków przez ucznia. Może on wtedy tworzyć na ich podstawie własne teorie, a także uogólnienia. Krok ten rozpoczyna właściwe przyswajanie wiedzy

4. Aktywne eksperymentowanie- to faza sprawdzania nowej wiedzy i własnych teorii. Niezwykle ważny jest tu aspekt praktycznego przetestowania przyswojonego materiału

Krytyka modelu

Jest to sposób nauczania, w którym się specjalizujemy i nasze doświadczenia wskazują, że jest on najbardziej odpowiedni dla większości uczniów. Model ten wymaga jednak umiejętności pracy w kilku stylach uczenia się. Jest także zupełnie inny od metod wprowadzanych w szkołach. Może to być przyczyną niższej efektywności u niektórych uczniów. W AlgoAcademy naszym priorytetem jest dobro ucznia, dlatego przy wyborze mentoringu można zrezygnować z uczenia za pomocą tej metody. Jeśli chcesz sprawdzić czy to odpowiednia dla Ciebie metoda nauczania zachęcamy do przeczytania przygotowanego przez nasz zespół poradnika

Polecane artykuły

12.10.2024

Krytyka modelu Kolba

Model uczenia przez doświadczenie zakłada, że osoba ucząca się da sobie radę z każdym z poszczególnych etapów cyklu. Szczególnie wyzwaniem jest etap refleksji, który wymaga wysokiego poziomu świadomości. Obserwowanie zjawisk z różnych perspektyw może być trudne dla młodszych uczniów. Dodatkowo, kluczowe jest umiejętne formułowanie spójnych teorii na podstawie zdobytych doświadczeń.

Czytaj więcej